Metode Fashohatul Lisan di Indonesian Al-Qur’an Center untuk Meningkatkan Kualitas Bacaan Al-Qur’an

Main Article Content

Rika Apriliani
Edi Suresman
Wawan Hermawan

Abstract

The background of this research is that the majority of Muslims in Indonesia are still unable to read the Qur’an in accordance with the science of recitation. The purpose of this study is to describe the process of planning, implementing and evaluating fashohatul lisan learning activities at the Indonesian Al-Qur'an Center institution. The research approach used is qualitative with descriptive method. The data analysis technique uses interactive analysis from Miles & Huberman which consists of data reduction, data presentation and conclusion/verification. Data collection techniques used are interviews, observation and documentation. The findings of this study are that the fashohatul lisan method is the basic method of learning the Qur'an at the Indonesian Al-Qur'an Center which focuses on fluency letter by letter in reading the Qur'an, has an urgency as a first step for standardizing recitation in verse until Rasulullah saw. The fashohatul lisan method has an influence on improving the quality of reading the Qur’an, namely the reading of the Qur’an which is standardized according to the reading of the Prophet Muhammad.

Article Details

How to Cite
Apriliani, R., Suresman, E., & Hermawan, W. (2023). Metode Fashohatul Lisan di Indonesian Al-Qur’an Center untuk Meningkatkan Kualitas Bacaan Al-Qur’an . Civilization Research: Journal of Islamic Studies, 2(1), 1–18. https://doi.org/10.61630/crjis.v2i1.21
Section
Article

References

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal AlUlum, 13-1, 25-38.

IIQ, I. I.-Q. (2022). Hasil Riset: Angka Buta Aksara Al-Qur’an di Indonesia Tinggi, Sebegini. Jakarta: Institut Ilmu Al-Qur’an (IIQ) Jakarta.

Rauf, A. A. (2014). Pedoman Dauroh Al-Qur'an (Kajian Ilmu Tajwid Disusun Secara Aplikatif). Jakarta Timur: Markaz Al-Qur'an.

Sudiarjo, A., Mariana, A. R., & Nurhidayat, W. (2015). Aplikasi Pembelajaran Ilmu Tajwid, Waqaf dan Makharijul Huruf Berbasis Android. Jurnal Sisfotek Global, 54-60.

Syahidin. (2009). Menelusuri Metode Pendidikan dalam Al-Quran,. Bandung: Alfabeta.

Yakub, M., Haji Mohd Yusoff, Z. b., & Mohd, S. b. (2008). Keupayaan Bacaan Al-Qur’an di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat: Kajian di Beberapa Buah Sekolah Menengah Terpilih di Negeri Terengganu. Journal of al-Quran and al-Hadith, 6, 58-85.

Sa'diah, K. (2013). Kualitas Pembelajaran Al-Qur'an dengan Metode Tartila di TPQ Sabilun Najah Sambiroto Taman Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 0202, 269-286.

Shahbudin, S., & Azhar, M. (2015). Bentuk-Bentuk Kesalahan Bacaan Al-Qur'an Pelajar di sebuah IPTA. The Online Journal of Islamic Education, 3, 1-9.

Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press.

Suriansyah, M. A. (2020). Implementasi Metode Talaqqi dan Musyafahah dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Di SD Swasta Salsa. Fitrah: Journal of Islamic Education, I-2, 216-231

Pratiwi, T. O. (2013). Model Pembelajaran Al-Qur’an untuk Meningkatkan Kualitas Bacaan Siswa (Studi Kasus di SMK Muhammadiyah Kartasura).

Khairuddin, & Jamaluddin. (2011). Corak Tariq Sanad Pengajian Al-Quran Di Negeri Pahang. Centre of Quranic Research International Journal, 165-182.

Redha, M., Zaidar, F., & Norazman. (2020). Relevansi Pewarisan Sanad Talaqqi alQuran. Jurnal al-Turath, 5-1, 32-38.

Mohamad, K. A. (2017). Sanad Al-Quran: Kepentingan dan Keperluannya. Irsyad, 337351.

Musyahadah, A., Al-Hamat, A., & Mujahidin, E. (2017). Kompetensi Pendidik dalam AlQuran Dan Relevansinya Terhadap Peraturan Pemerintah No. 74 Tahun 2008. Jurnal TAWAZUN, 10-1, 1-21.

Eriadi, E. (2002). Peranan Guru dalam Pendidikan. Makalah Fak. Tarbiyah IAIN "IB" Padang.

An-Nawawi, I. A. (2014). At-Tibyan (Adab Penghafal Al-Qur'an). Sukoharjo: Al-Qowam.

Nurcholis, S., & S.H, H. (2019). Strategi Pembelajaran Al-Quran di Ma'had Al-Jami'ah

UIN Ar-Raniry Banda Aceh. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 70-80

Arham. (2014). Agar Sehafal Al-Fatihah (Trik dan Tips Jitu Menghafal Al-Qur’an Sekuat Hafalan Al-Fatihah. Bogor: CV. Hilal Media Group.

M.Ilyas. (2020). Metode Muraja'ah dalam Menjaga Hafalan Al-Qur'an. Al-Liqo:Jurnal Pendidikan Islam, V-1, 1-24.

Salma Nadhifa Asy-Syahida, A. M. (2020). Studi Komparasi Metode Talaqqi dan Metode Tilawati dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, 186–191.

Haq, A. M. (2016). Peer Mentoring Membaca Al-Qur’an Intensif Melalui Metode Talaqqi. Utile Jurnal Kependidikan, 212-283.

Maulana, S. K. (2019). At-Tsabitah (Cara Indah Faham Jazariyyah dan Tuhfah). Bandung: CV. Indonesian Al-Quran Center.

Wiguna, D. Y., & Fadhilah, I. N. (2022). Sabiq. Panduan Bimbingan Baca Al-Quran Tingkat 3. Bandung: Baitul Quran.

Sulthon, M., & Khusnuridlo, M. (2006). Manajemen Pondok Pesantren dalam Perspekftif Global. Yogyakarta: PRESSindo.

Arikunto, S. (2012). Dasar- dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Maulana, K. (2020). Fashahatul Lisan. Bandung Barat: CV. Indonesian Al Quran Center.

Hidayat, Z. L. (2019). Penerapan Metode Maqdis pada Pembelajaran Tahsin Al-Qur'an (Studi di SMP Al-Amanah Cinunuk Bandung).

Annuri, A. (2010). Pedoman Tahsin Tilawah Al-Quran dan Pembahasan Ilmu Tajwid. Jakarta: Al-Kausar.

Salim, M. (2004). Ilmu Tajwid Al-Qur’an, Belajar Membaca Al-Qur’an dengan Metode Tartil. Jakarta: Kebayoran Widya Ripta.